nursing-journey.reismee.nl

Leven!!!

het is een tijd geleden dat ik wat van me heb laten horen, maar ik leef nog. Twee weken geleden kwamen we aan in Kpando. We zijn hier gekomen met eenTro (soort busje) en onderweg konden we genieten van de prachtige natuur en de baboons. Eenmaal in Kpando kregen we een korte rondleiding over de compound en maakte we kennis met de andere mensen op de compound, waaronder Veerle, een van de vrijwilligers uit nederland.

In de eerste week zijn we naar de facilities gewest waar we stage lopen. helaas is het er van stagelopen die week niet gekomen want we zijn de hele week ziek geweest. De darmenhadden er iets minder zin in en ik liep nogal leeg. Gelukkig was dat tegen het weekend wel afgelopen en zijn we een rondje gaan maken door Kpando. Verder hebben we vooral rustig aan gedaan en de was gedaan.

De 2e week konden we dan echt aan de slag. Ik begon de week in het St. Patrick. Ik heb meegelopen op de 2 afdelingen en vooral meegekeken. Woensdag ben ik naar het health centre gegaan. Hier heb ik zowaar wat gedaan, ik heb bij de vitals tafel gezeten, waar ik de bloeddruk, temperatuur en het gewicht van alle patienten heb gemeten. Woensdag was het ook mijn verjaardag!! Ik werd wakker met vele appjes en de zitplaats van de compound was versierd met slingers (gemaakt door de kinderen van Hardhaven) en balonnen. Na stage ging ik mee naar het kindertehuis (Hardhaven) waar ik door de kinderen werd verwelkomt met een verjaardags bucketshower. Verder heb ik ook nog taart gegeten en heerlijk gechilled.

Donderdag en vrijdag nog een keer stage lopen en dan weekend. Rust zou je denken, maar dat was het niet helemaal. Vrijdag begon er een begrafenisceremonie op de compound en die gaat iets anders dan in Nederland. We werden om 5 uur 's ochtends gewekt met geweerschoten en toen we vrijdagavond terug kwamen (we waren frietjes wezen eten) was er muziek, muziek die de hele nacht door dreunde omdat de bas vals en veel te hard was. Zaterdag zijn we de drukte ontvlucht en zijn we samen met Veerle wezen fietsen. We hebben fietsen gehuurd bij een Belg die in Kpando woont en we zijn met de mountainbikes naar Torkor gefietst, een dorpje aan het Volta meer. Hier hebben we heerlijk van het uitzicht genotenen een beetje gechilled en gegeten. Na een tijdje zijn we weer terug gefietst via een andere route. Deze was off road en leidden weer langs prachtige natuur. Terug op de compound, hebben we nog even kunnen genieten van de begrafenisceremonie. En deze keer hielden ze mooi voor het slapen op met de dreunmuziek. dus konden we ook weer lekker slapen. Vanochtend werden we weer gewekt met gedreun, hebben we de was gedaan, nog wat naar de begrafenissceremonie gekeken en Danielle heeft mijn haar gewassen. Nu ik dit schrijf is het eindelijk weer stil en kan ik zo weer echt gaan slapen en uitrusten voor de volgende week.

Reacties

Reacties

Marc

Klinkt allemaal goed. Behalve dat leeglopen dan, maar dat hoort er ook een beetje bij. Nu heb je dat gehad en kun je heerlijk gaan genieten van je stage en ook leuke dingen blijven doen in je vrije tijd.

Joke en Con

Leuk om wat van je te horen. We denken iedere dag aan je. Het werk dat je moet doen voor je stage klinkt tot nu toe afwisselend, dat is zeker wel fijn om verschillende ervaringen op te doen? Mooi dat je met elkaar kunt fietsen om wat meer van de omgeving te zien. Misschien heb je wat aan oordopjes|

Jacinta

Dag Luthien,

Hoe is het daar in Afrika?
Wat fijn om te lezen dat je je ervaringen aldaar tot nu toe met flexibiliteit en creativiteit oppakt. De eerste (te verwachten) ziekteverschijnselen al gehad en niet meteen aan de slag gekund...
Ben benieuwd naar hoe je het daar hebt en wat je allemaal meemaakt. Vast veel indrukken en leerzame momenten. Ik blijf je af en toe volgen.
Hou vol en toi toi!

Groetjes van je ex-stagebegeleidster, en tot ziens,
Jacinta

René

Hoi Luthien,
Leuk je verslag te lezen. Je hebt het nu goed zo te horen. Met vooral vriendelijke mensen om je heen. Mooi te lezen over de begrafenis, die iedere keer in hè verslag en in jouw leven van de afgelopen sagen een rol heeft gespeeld. Zo is dood gaan weer iets relatiefs.....the party must goed on.
Veel groeten René

Gerard en Ria

Hoi Luthien,
Leuk om van je te horen, we keken er al naar uit. Goed idee van Joke om oordopjes in te doen. Wij zijn blij dat je weer opgeknapt ben.
Vandaag lag hier al vorst op de daken en een uur later in een dikke mist.
Zondag zat ik nog in Valencia met 24 graden en dat was heerlijk.
Geniet ervan en succesy, we lijken uit naar je volgende verhaal. Lieve groetjes Opa en Ria.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel4Change