nursing-journey.reismee.nl

Het meer en meer

Het is al weer eventjes geleden maar alles hier is oke. Het werk in de facileties gaat gewoon door net zoals het leven op de compound. Ondertussen is het wel wat drukker geworden, er zijn 7 nieuwe mensen bijgekomen. Lekker knus tijdens het eten. Verder was het afgelopen zaterdag marktdag, dus zijn we naar de markt geweest om op zoek te gaan naar leuke stofjes. En natuurlijk willen we er dan ook dat er wat moois van gemaakt wordt, dus hebben we ze naar de lokale kleermaakster gebracht. Met dit leuke jurkje als resultaat. Deze week zijn Daniëlle en ik mee geweest met een outreach project. Dat betekent dat je een geondheidsscreening doet op afgelegen gebieden op het meer. Dus zijn we woensdag met een groepje met een klein bootje naar de andere kant van het meer gegaan, richting Donkorkrom. Daar hebben we op 2 verschillende plekken de bloeddruk genomen, bloedsuiker gecheckt en gezondheidsvoorlichting gegeven. Daarnaast was erook een arts mee die consulten deed.

We hebben veel mensen en veel verschillende mensen gezien. Zelfd een aantal van een nomadestam. Een erg indrukwekkende ervaring. Met helaas ook erg hoge bloeddrukken. Hopelijk hebben we de plaatselijke bevolking iets kunnen leren. We hebben in elk geval gegevens voor de lokale overheid verzameld over omvang van dit probleem. Omdat we pas tegen het donker klaar waren konden we niet meer terug dus sliepen we een nachtje in Domkorkrom

Marc

Hoi,

Leuk hoor zo'n outreach. Heb je enig idee waarom de bloeddruk bij veel mensen zo hoog is? Is daar onderzoek naar gedaan? Erfelijk, teveel zout of andere oorzaak?

Erg leuk om ook op een andere plek te overnachten. Zo zie je nog eens wat.

Die nomadenstam: waren dat Fulani's (in Frans ook wel Peul genoemd)?

Geniet ervan.

Con

Leuk dat je niet binnen hoeft te blijven zitten. je geeft ook voorlichting ? Wat spreken de mensen daar ?
Die jurk staat je goed. Worden de kleren daar niet zoals in centraal-afrka door mannen gemaakt ?
Je ziet Luthien dat we vol met vragen zitten. Ga door en vertel, vertel, vertel.

Geniet

Travel4Change